Chiafrö - ett riktigt superfrö!

chiafrön chiafrön
Vad är chiafrö?
Chiafrön kommer från Mexixo och har användssedan urminnes tider av aztekerna och har uppmärksammats mycket de senaste åren pga alla chiafröets nyttigheter. Chiafrön innehåller Omega-3, ALA (Alpha liniolic acid), fibrer, protein, kalcium, järn, kalium och fosfor. Chiafröet mättar otroligt bra då den absorberar ca 10 gånger sin egen vikt i vätska.

Hur använder man chiafrön?
- Blanda dem med valfri mjölk/ juice och ät som en gröt/pudding. Toppa gärna med nötter, frön, torkad frukt eller blanda i en knivsudd vaniljpulver för en efterrätt. 1-2 msk mättar bra!
- Strö över din gröt eller fil på morgonen
- Använd när du bakar bröd
- Ha i din smoothie
- Chiafrön kan malas ner och blandas med övriga mjöl

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 2190 kJ (520 kcal)
Protein 21 g
Kolhydrater 38 g
varav sockerarter <0,5 g
Fett 31 g
varav mättade fettsyror 4 g
varav enkelomättade fettsyror 3 g
varav fleromättade fettsyror 24 g
Kostfiber 34 g

Chiafrön innehåller betydligt fler nyttiga ämnen än de mer välkända fröerna linfrö, solrosfrö och sesamfrön.

Recept för 1 person:
Chiapudding med choklad & hallon

1-2 msk vita/bruna chiafrön
sojamjölk med chokladsmak efter behag
hallon
en klick grädde

Lägg lite hallon i botten av ett glas, häll över chiablandningen som fått svälla en stund och toppa med grädde (du kan även använda tex sojagrädde, havregrädde etc). En god efterrätt med massor av fibrer, vitaminer och mineraler.

Chiapudding:
1-2 msk chiafrön
valfri mjölk efter behag
en knivsudd vaniljpulver (kan skippas eller bytas ut mot något annat)
1 hackad torkad aprikos
några hackade nötter t ex mandlar

Blanda allt detta i en skål och låt svälla till önskad konsistens.

Vi säljer både vita och bruna chiafrön med priser från 39 kr. Välkommen till Salongen för fler tips!


 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln